top of page

Zwarte magie, koeienpis en Kalasjnikovs

Bijgewerkt op: 30 okt. 2019

Er wordt over Nederland gezegd dat het een heel tolerant land is. Toch komen dingen als vooroordelen nog veel voor. Bakia Mahboob (24) woont in Almere en heeft daar en op haar opleiding in Amsterdam nog veel last van vooroordelen. Ook op haar werk komen er voortdurend mensen langs met gekke vragen. En dit alleen maar omdat ze een moslima is die is aangesloten bij de islamitische Ahmadiyya-gemeenschap.


"Alsof ik zou zwaaien met mijn toverstaf"


Toverstaf

“Ik zat op de middelbare en daar zit je natuurlijk groepjes. Ik zat in de klas met een hoofddoek. En al de meiden in mijn groepje kwamen naar mij toe met vragen over de Islam. Die meiden waren zelf ook islamitisch maar droegen geen hoofddoek zoals ik. Uiteindelijk kwamen ze erachter dat ik van de Ahmadiyya-gemeenschap ben. Toen ik de volgende dag op school kwam, kwamen diezelfde meiden met hun kettingen, armbanden en andere bijgeloof dingetjes bij mij om zich te beschermen. Er werden verzen van de koran uitgedeeld omdat ze geloofden dat ik hun zou betoveren. Ze waren bang dat ze betoverd zouden raken en dat ze op die manier ook bij de gemeenschap zouden komen. Ik vond het lachwekkend. Het lijkt net een sprookje wat zij vertellen. Alsof ik zou zwaaien met mijn toverstaf. Ze hadden als het ware een beschermingslaag gecreëerd om zich te beschermen van mijn betovering. Het is raar dat ze denken dat wij magie kennen, onze gemeenschap kent namelijk helemaal geen magie. De enige magische kracht die wij kennen is de kracht van de koran en de kracht van de gezegdes van de heilige profeet. Wij spreken slechts met referenties van koran of die van de heilige profeet en verder niets anders. En als mensen zich daardoor betoverd voelen dan zijn dat de woorden van God en niet die van ons. Wij brengen alleen de boodschap over.”


"Ik heb haar daarna niet meer gezien"


Einde vriendschap

“Er was ook een andere islamitische jonge dame die mij vroeg “Als jij mij uit de koran kan bewijzen dat het dragen van een hoofddoek iets is wat God van ons vraagt, dan zal ik vanaf dat moment direct een hoofddoek dragen.” Dus ik zei: “Oké prima, ik neem maandag de koran mee en ik neem een sjaal mee voor je.” Dus ik kom maandag op school en ik kan haar niet vinden.

Ik heb haar overal gezocht maar ze was nergens te bekennen. Op een gegeven moment was het lestijd en op de gang zie ik haar lopen. Dus ik riep: “Hey, wacht is even we hadden toch een afspraak.” Ik ging naar mijn kluisje pakte de koran en de sjaal en liep weer terug naar haar. Toen ik haar het koranvers liet zien, probeerde ze het eerst te ontkennen. Uiteindelijk was ze er deels mee eens, maar toen ik haar de sjaal en de koran probeerde te overhandigen is ze gewoon weggegaan. Ik heb haar daarna ook niet meer gezien.”


"Het huis moest anders met de urine van een koe worden ontsmet"


Even ontsmetten

“Ik heb nog wel één vriendin uit dat groepje. Zij nodigde mij een keer uit bij haar thuis tijdens Suikerfeest. En er kwamen vanaf de moskee allerlei mannen waaronder ook imams naar haar huis toe. Die gingen dan thuis een bepaald gebedsritueel doen, wat niet gewoonlijk is binnen de islam. Dat is gewoon verzonnen door een bepaalde moslimgemeenschappen. Maar vervolgens zegt die vriendin tegen mij: “Bakia, er komen zo meteen een aantal imams op bezoek. Als iemand jou vraagt wat voor soort moslim jij bent, moet je helemaal niets zeggen. Je moet gewoon zeggen dat je een simpele moslim bent.” Later kwam ik erachter dat als ik het wel had gezegd dat dan het hele huis ontsmet zou moeten worden met de urine van een koe. Zelfs sommige moslims leven dus met zo’n bijzonder bijgeloof wat verontrustend is.”



Bakia Mahboob (24)

"De docent grapte dat ik misschien een bom onder mijn knot verstopt zou hebben"


Verstopte bom

“Waar ik woon in Almere zijn er wel meer vooroordelen. Iedereen weet natuurlijk dat Almere best wel veel PVV-aanhangers kent. Dit was dan ook te zien aan mijn basisschool periode en zelfs aan mijn middelbare schoolperiode. Ik zat dan in de les en mijn Nederlands docent liep een rondje door het lokaal. Achter mij stopte hij. Vervolgens zit hij aan mijn knot en grapt: “zij heeft waarschijnlijk gewoon een bom verstopt hieronder.” In mijn klas zat ook een Marokkaanse jongen en die was een keer te laat. Over hem werd er gezegd dat hij misschien met een Kalasjnikov binnen zou komen om ons allemaal neer te schieten. Ik hoorde dit soort uitspraken van leraren.”


"Oh, daar heb je die moslim weer"


Onterechte onvoldoendes

“Wat mij echt teleurstelde is dat ik een ander idee had bij het HBO. Dit viel tegen. Daar gebeurde sluwe acties tegen mij. Er werden soms geen cijfers gegeven of onvoldoendes. Als ik dan vroeg om een second opinion had ik een dikke voldoende. Ik studeer media, informatie en communicatie aan de HvA in Amsterdam. Het is een vrij witte opleiding en dat maakt de ouderavond ook direct vrij wit. Ik zat bij de ouderavond met mijn moeder en mijn zus, met alle drie een hoofddoek op zoals vanzelfsprekend. Mijn docent die mij een onvoldoende had gegeven voor het vak journalistiek kwam binnen en schudde mijn zus en mijn moeder niet eens de hand. Het eerste wat ze zei was: “ja, ze heeft een onvoldoende voor mijn vak hè.” Geen gedag, geen welkom, geen hoe gaat het et cetera. Gewoon recht in onze face. Ik keek mijn moeder en zus aan van: “wat is hier nou weer aan de hand.” Zij heeft waarschijnlijk het beeld gehad dat moslims niet de slechtste cijfers op school delen met hun ouders. Maar mijn hele familie is helemaal niet zo, iedereen wist van mijn onterechte onvoldoende. Ik ben vrij teleurgesteld in een deel van mijn docenten op het HBO. Een docent vroeg mij bijvoorbeeld over de sharia wet. En als ik dan positief spreek over de islam of mijn mening geef dan wordt er gelijk weer gekeken met een blik die zegt: “oh daar heb je die moslim weer.””


"Soms denken mensen dat ik van de schoonmaak ben"


Illegale praktijk

“Voor de opleiding die ik nu doe, heb ik de opleiding mbo-doktersassistente gevolgd. Nu werk ik bij als medewerker bij de huisartsenpraktijk van mijn zus. Daar komen mensen ook vaak met rare vragen. Waarschijnlijk heeft dat gewoon iets met doktersassistente zijn te maken. Zo wordt er mij bijvoorbeeld weleens gevraagd of ik wel opgeleid ben voor doktersassistente. Of ik word aangezien als schoonmaker of als andere derderangs persoon binnen het bedrijf. Daarna komen diezelfde mensen erachter dat ik degene ben die de andere doktersassistentes heeft ingewerkt. Ook wordt de praktijk weleens gezien als “de moslimpraktijk.” Andere mensen vragen zich af of we er illegaal zitten. Mensen komen aan bij de balie en vragen: “Is dit wel een echte huisarts? Is ze wel echt opgeleid? Spreekt ze wel Nederlands.” Jammer, dat er zo’n kloof ontstaan tussen moslims en niet moslims door alle misverstanden in de wereld.”

112 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page