top of page

Feit of fabel: de diversiteit van de beautyindustrie

Door: Marjet Jakobs

De beautywereld komt vaak over als een industrie vol diversiteit, maar hoe ervaren verschillende huidskleuren dat? Veel make-upmerken maken nu producten voor steeds meer verschillende tinten huidskleuren en promoten dit ook zo. Langzaam ontstond er, mede door het Amerikaanse merk Fenty beauty (door de zangeres Rihanna) een trend om make-up meer toegankelijk te maken.


Nomee Bredewold is 18 jaar, ze komt uit ’t Harde, naast de kleine stad Elburg. Nomee heeft een Nederlandse afkomst. Ze doet op dit moment versneld havo. Ze gebruikt al vanaf dat ze jong is make-up, hoewel haar make-upgewoontes en producten wel zijn veranderd nu ze ouder is.


Blank perspectief

“Ik gebruik niet echt make-up voor op m'n gezicht omdat dat er bij mij altijd vettig uitziet. Maar ik ben wit, dus ik heb wel veel keus in kleuren en tinten. Ik heb zelf geen ervaring met het niet kunnen matchen. Ik gebruik die make-up niet veel en ik heb geen moeilijke huidskleur heb om een match mee te vinden. Ik denk dus niet dat ik er helemaal volledig over kan oordelen. Dat kan ik alleen vanuit mijn eigen blanke perspectief, ik krijg wel het idee dat meer donkere kleuren gewenst zijn. Qua modellen moet er ook iets veranderen, gewoon echt allemaal verschillende mensen, niet 4 witte meisjes en één donkere zodat je dan "diversiteit" hebt. Doe van alles wat, gooi er een jongen tussen, een Latina, Aziaat ieder ras of gender wat je kan bedenken, iedereen erbij betrekken, geen meerderheid van het een of het ander!”


De goede richting in

“Ik denk wel dat het goed is dat er discussie is en dat er wat gedaan wordt aan diversiteit. Ik ben altijd voor positiviteit en het betrekken van zoveel mogelijk mensen! Ik denk dat er verbeterpunten zijn maar ik denk ook dat het al in de goede richting gaat! De beautywereld is al wel één van de meest diverse wereldjes. Naar mijn idee wordt er altijd geprobeerd iedereen te betrekken, ook al kan het hier en daar zeker beter. Vooral in make-up voor mensen met een donkerdere huidskleur, maar over het algemeen denk ik dat de beauty industrie het best goed doet op gebied van diversiteit.”


Cancelculture

“In grote steden make-up vinden is altijd makkelijker omdat die veel meer keus hebben, voor mij is het geen probleem om voor make-up in Elburg te shoppen omdat ik zo wit ben als cocaïne, net als de andere 90% van de dorpen in de buurt. Ik merk wel verschil in kleuren van make-up hier of in de stad. Hier in Elburg is gewoonweg een stuk minder keus voor iemand met een donkerdere huidskleur, maar dat is ook wel weer logisch want die wonen hier in de buurt ook niet heel veel, dus dan zou het raar zijn als winkel om dan wel heel veel verschillende donkere tinten aan te bieden, daar kom je als winkel dan gewoonweg niet vanaf.Ik denk zeker dat meer merken en winkels gaan volgen met de trend van uitbreiding van tinten. Vooral door sociale media, die zet druk op ieder merk om zich aan te passen. Als je nu niet mee gaat in veranderingen gaat dat een keer opvallen en dan word je zo aan de kant geschoven als merk omdat je niet producten maakt die voor iedereen toegankelijk zijn. Dit is een goed voorbeeld van cancelculture; social media “cancelled” je, zet je weg, en dan heb je een probleem.”


“But don't get me started on animal testing, want er zijn veel make-up bedrijven die daar nog aan doen, kun je de mooiste donkerste shades aanbieden, maar als je daarvoor een konijntje moet mollen, beautymerk MAC bijvoorbeeld, dan ben je voor mij alsnog terug bij af. Want laten we eerlijk zijn, zo belangrijk is make-up nou ook weer niet.”


Anne Khalil is 18 jaar en komt uit de kleine stad Elburg. Hier zit ze op het Lambert Franckens college en doet daar vwo. Ze ia van Egyptische afkomst. Anne gebruikt al lange tijd make-up.


“Ik voelde me buitengesloten”

“Mijn make-up koop ik in de winkel tenzij het uitverkocht is en ik het in de winkel al getest heb. Dat testen is wel belangrijk anders kun je niet zien of het niet een compleet verkeerde kleur is. Eerder heb ik wel moeite gehad met mijn huidskleur, er was dan altijd wel getinte kleuren make-up verkrijgbaar maar het was vaak een mismatch. Ik voelde me door het tekort aan tinten niet op mijn plaats, eigenlijk buitengesloten. Vroeger wenste ik wel eens een andere tint te zijn. Nu met de trend dat die merken allemaal veel tinten hebben is het wel makkelijker.”


Kleine stad vs. grote stad

“In mijn eigen woonplaats, Elburg, shop ik geeneens voor make-up, het is een complete misser als het gaat om verzorging hier, ook met haarproducten kan ik hier niet terecht. Elburg is meer beperkt in kleur dan in de grote steden. Ik denk dat het nog steeds beperkt is omdat er hier natuurlijk niet veel diversiteit is in de buurt, dus dan snap ik wel dat er geen vraag en verkoop is. Hierdoor voelt het alleen wel alsof ik hier niet hoor eigenlijk, omdat ik er dan extra bewust van ben dat er weinig of zelfs geen mensen zijn die ‘zoals ik’ zijn.”


De trend van meer diversiteit

“Zoals ik eerder zei zie ik meer diversiteit dan eerst, het verbaast me zelfs hoeveel tinten er konden bestaan. Nu doen ook veel mannen mee en dat zorgt voor meer en meer diversiteit en betrokkenheid. Máár ik vind niet dat er nog genoeg diversiteit is, al die drugstore merken zijn nog steeds erg beperkt en voor meer diversiteit ken ik vooral Fenty beauty wat in Nederland weer eens niet te koop is. Door Fenty beauty is er echt die trend ontstaan van allerlei tinten en ondertonen, zij huren ook modellen met doorsnee, lichamen.”


Zo moeten we doorgaan

“Wat ik zou veranderen aan de beautyindustrie is meer diversiteit in huidskleur en etniciteit, verschillen bij de modellen, meer tinten en ondertonen, want het is nog steeds niet op het niveau qua diversiteit waar het moet zitten. Op dit moment is er vooral door het internet een stijging in diversiteit en dat is top, zo moeten we doorgaan.”

18 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page