top of page

Nederland meer baten bij buitenlandse studenten dan lasten

Door: Iris Hartevelt


ZWOLLE - Uit onderzoek van het Centraal Planbureau is gebleken dat de Nederlandse economie meer baten bij buitenlandse studenten heeft dan lasten. Wel is het van belang dat de studenten na hun studie een tijd in Nederland blijven. De meeste buitenlandse studenten komen uit Duitsland.


Nederlands profijt

In het onderzoek van het centraal planbureau wordt vastgesteld dat studenten uit niet EER (Europese en Economische Ruimte) meer opleveren dan studenten die wel uit de EER komen. Echter heeft Nederland wel profijt bij beide soorten studenten. Een student die afkomstig is uit Europa levert Nederland 5 tot 17 duizend euro op. Een student die niet uit Europa komt levert zelfs 69 tot 94 duizend euro op. Wel is het economisch gezien belangrijk dat de studenten in Nederland blijven.


Niet aangeboden

John-Friedemann Matte (23) is een Duitse student die Honours College studeert aan het Windesheim. Hij vindt het eerlijk dat Nederland meer baten heeft bij buitenlandse studenten omdat ze toch als het ware een service aanbieden. John-Friedemann Matte: “Voor mij is het veel duurder om hier te studeren omdat in Duitsland studeren veel goedkoper is. Echter bieden ze daar niet deze studie aan. In andere landen als Amerika is het nog duurder, dus dit is mijn beste optie. Ik geloof wel dat ik goede educatie krijg voor wat ik betaal.”

5 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page