top of page

“Mensen zien Islam als een grote bedreiging voor Nederlandse Identiteit”

Door: Alessa Vlieger



Inwoners van Nederland zien de Islam als één na grootste bedreiging voor de Nederlandse Identiteit. Polarisatie wordt als grootste bedreiging gezien. Dat komt uit een recent onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau.

Het onderzoek ‘Denkend aan Nederland’ laat zien dat de Islam en andere religies hoog op het lijstje van eventuele bedreigingen staan. Tegelijkertijd is er ook te lezen dat Nederlanders zich juist erg verbonden voelen met burgerlijke vrijheden zoals godsdienstvrijheid.


Ilias (18) is Moslim. Hij geeft aan dat hij zich verbonden voelt met Nederland. “Dit is mijn land. Het land dat mij onderwijs geeft, dat mij verzorgt als ik ziek wordt of waar ik geld van krijg om boodschappen te doen als ik arbeidsongeschikt ben. Natuurlijk spreek ik lang niet voor alle moslims, en vele van hen zullen mij ook vertellen dat ik dat niet mag.”


20 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page